Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) je zařízení, které představuje vzájemně propojený celek výchovné oblasti školy (výchovné poradenství) a preventivní oblasti školy (primární prevence) a hlavním jeho cílem je poskytování poradenských služeb ve škole. Výchovný (poradenský) a preventivní tým je složený z ředitelky školy, výchovného poradce, školního metodika prevence a učitelek.

Veškeré standardní poradenské služby jsou poskytovány zdarma pro všechny žáky školy a jejich zákonné zástupce. Některé poradenské služby mohou využít i pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci školy a jejich rodinní příslušníci.

Základní principy a zásady práce ve škole: 

  • poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
  • dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
    a realizují se s plnou podporou vedení školy a s podporou celého pedagogického sboru,
  • klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitelka školy, výchovný poradce, školní metodik prevence, učitelky 
  • spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy, 
  • školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému poradci, a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy, 
  • neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, sekt
    a sektářství a aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
  • při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
  • při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem; neefektivní, a tedy zbytečné jsou jednorázové aktivity typu přednášky pro velkou skupinu posluchačů bez možnosti diskuse(s výjimkou seznámení rodičů s programem školy),
  • všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.
  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevenci školní neúspěšnosti,
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a
    s odlišnými životními podmínkami,
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

Ředitelka školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s učiteli, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy.  

 

Pedagogičtí pracovníci školního poradenského pracoviště se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.

 

Škola spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními také v oblasti dalších služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností a služeb zajišťovaných školou.

 

Dokumenty